Quiet 500

NRC:
De slogan van de Quiet 500 luidt: ‘de glossy die schuurt’. En dat is precies wat het doet. Letterlijk, door een omslag van schuurpapier, maar ook het binnenwerk weet op ingenieuze wijze te schuren. Hier geen geblaat over een tweede huis aan de Côte d’Azur. Nee, het hebben van één huis blijkt al een luxe. Geen standaard Quote-reclames voor snelle auto’s, maar parodieën als “AU, di gaat aan mijn neus voorbij.” In de 150-pagina’s tellende glossy wordt ons verteld wat financiële armoede is. Maar volgens Dautzenberg bestaat er ook een nog andere variant, namelijk emotionele armoede: “Mensen die het verleerd zijn om met een bepaalde empathie en solidariteit te kijken naar anderen die het minder hebben.” De Quiet 500 laat de verhalen achter de rode cijfers zien.

De Telegraaf:
Met de lancering van de Quiet 500 is het de makers gelukt om stille armoede een gezicht te geven.

Trouw:
En dus komen Dautzenberg en Embrechts nu voor het eerst met een landelijk verspreide glossy met een omslag van schuurpapier: de Quiet 500, uiteraard het armoedige antwoord op de welgestelde Quote 500. En eerlijk is eerlijk: het blad heeft in alles de look and feel (op de schuurpapieren cover na dan) van een luxe magazine. Meest in het oog springend zijn de bijzonder komische fictieve advertenties.

Brabants Dagblad:
De verrassing is er natuurlijk vanaf. Net als in 2013 geeft de glossy  – als tegenhanger van de Quote 500 – gezicht aan armoede, in een mix van portretten, columns en advertenties met een knipoog. Maar het nieuwe nummer is zeker zo boeiend een aanmerkelijk rijker. Dankzij Dautzenbergs netwerk verleende een keur aan bekende en iets minder bekende schrijvers bijdragen. […]  Nieuw is ook de Quiet Kids, in Donald Duckformaat uitneembaar. Aan Frank van Pamelen is het wel toevertrouwd dit zware onderwerp op speelse wijze voor basisschooljeugd inzichtelijk te maken.

De Limburger:
Halen, brengen en delen! Dat is de gedachte achter de Quiet 500: de stille 500. Een parodie inderdaad op die jaarlijkse lijst van Neerlands rijksten. Stille armoede die je niet ziet, maar die er wel degelijk is. […] Een middel vinden om stille armoede te verlichten. De mooie woorden bij de lancering van de eerste Quiet 500 zijn inmiddels omgezet in daden.

Tzum:
Aan de Quiet 500 hebben veel schrijvers meegedaan: columns, gedichten, verhalen en voorpublicaties maken de Quiet ook tot een literair tijdschrift met een maatschappelijke boodschap. […] Interessant is de zkv-ketting die natuurlijk door A.L. Snijders wordt geopend. De laatste zin van zijn zkv is de eerste van de zkv van Wytske Versteeg en haar laatste zin is de eerste zin van de zkv van Rob van Essen en zo schrijven Lize Spit, Martijn Neggers, Maartje Wortel, Kiki Schippers en Joubert Pignon een complete zkv-ketting. […] Mag ik één klein minpuntje noemen aan dit tijdschrift: alle gedichten zijn gecentreerd vormgegeven. Een gruwel voor het oog. Voor de rest: kopen dit tijdschrift. De teksten zijn het waard, maar het doel is nog belangrijker.

Nederlands Dagblad:
De Quiet 500, dec tegenhanger van de Quote 500, bundelt verhalen van vijfhonderd Nederlanders die in stille armoede leven. Aan de uitgave die maandag op Wereldarmoededag in Tilburg werd gepresenteerd, werkten onder andere televisiemaker en schrijver Herman Koch en Dichter des Vaderlands Anne Vegter mee.

Univers:
De glossy heeft veel bekende namen aan zich weten te binden. Zo schreef Connie Palmen een column, is er een voorpublicatie uit de nieuwe roman van Herman Koch, een verhaal van Nina Weijers, een essay van Simone van Saarloos en interviews met Kenny B. en een miljonair met een geweten. En  the list goes on.

NOS.nl:
“Rijkdom erotiseert en wordt gevierd, armoede wordt in stilte beleden.” Een conclusie die velen bekend in de oren klinkt. En die zelfs heeft geleid tot een speciale glossy: de Quiet 500, een tegenhanger van de bekende Quote 500. Het blad, bedacht door schrijver A.H.J. Dautzenberg, wordt vandaag voor de tweede keer uitgebracht en gepresenteerd, op Wereldarmoededag. […] Positieve portretten van mensen die het hoofd boven water proberen te houden en parodiërende advertenties spelen een grote rol in de armoede-glossy.

Jeugdjournaal:
Het is vandaag de internationale dag tegen de armoede. Overal ter wereld is daarom extra aandacht voor mensen met weinig geld. In Nederland wordt het tijdschrift Quiet 500 gepresenteerd, met daarin verhalen over mensen die in armoede leven. […] Nicky (14) en Jayno (12) staan ook in het tijdschrift over armoede. Ze hebben niet veel geld en vertellen daarover in het blad. Waar kopen zij hun kleren? Gaan ze wel eens op vakantie? Ze staan met een stoere foto in het tijdschrift. En dat is bijzonder, want veel kinderen schamen zich ervoor als ze arm zijn.

Hart van Nederland:
De nieuwe Quiet 500 is maandag weer uitgekomen. Het tijdschrift is de tegenhanger van de Quote 500 en vraagt aandacht voor mensen die leven in armoede. Een van de mensen die geportretteerd wordt in het blad is Annemiek. Na een scheiding verandert haar leven volledig. Annemiek doet haar verhaal in het blad in de hoop dat de betekenis van het arm zijn wat duidelijker wordt: “Ik ben er wel achter dat je het moet meemaken om het te voelen.”

de Volkskrant:
Het zijn niet de minste auteurs en columnisten die, hopelijk tegen een bescheiden onkostenvergoeding, een bijdrage hebben geleverd aan de Quiet 500. […] Het is een ‘glossy die schuurt’ en voor wie  dat niet meteen in de gaten heeft, is er de cover van iets wat op schuurpapier lijkt en de mededeling dat het blad lawaai maakt voor stille armoede. Ja, het schuurt. […] De Quiet 500 is sober. Armoede  en uitbundigheid verdragen  elkaar nu eenmaal slecht. Kleurrijk zijn wel de advertenties. […] De opbrengst van de Quiet 500 komt ten goede aan armoedeprojecten. Dat maakt veel goed.

EERSTE DRUK: 2016
UITGAVE: Quiet 500
BESTEL HIER: Quiet500.nl

q500