CRASH! BANG! WALLOP!

Aardschok:
Het is een hele middag lang bijzonder plezierig luisteren naar de muziek van Crash! Bang! Wallop! Een heuse trip down memory is het, met al heel lang niet meer gehoorde songs. En als kers op de taart ook nog eens twee niet eerder gehoorde pareltjes van S To S – ik had van de hele band zelfs nog nooit gehoord – en Mover. Wat bij beluistering vooral opval is dat Belgische bands hun tijd in circa 1981 verder vooruit waren dan de Nederlandse. Waar veel Hollanders nog standvastig geloofden in bluesy hardrock, daar drukten onze zuiderburen al veel gemakkelijker en zonder vrees het gaspedaal in. Op zich zou met alleen de muziek het project al als geslaagd bestempeld kunnen worden. De echter aantrekkingskracht van ‘CBW’ schuilt echter in het 72 pagina’s tellende boek op lp-formaat dat zit in de boxversie. […] Het was een spannende tijd en die wordt hier op een fijne wijze nog eens opgerakeld. Voor eenieder die het heeft meegemaakt en zij die willen weten wat ze gemist hebben.

Headbangers Lifestyle:
A.H.J. Dautzenberg and Vincent Loozen delivered a fantastic document with great cultural-historical value, featuring pioneers like Picture, Killer, Bodine, Hammerhawk, Teaser and Acid. The book contains interviews, reports, photos, tour posters and such and it all is a great trip down to memory lane.

Brothersinraw.com:
Dat we in de lage landen over kwaliteit beschikten wordt op basis van deze compilatie wel duidelijk. Deze compilatie laat voornamelijk potige heavy metal en speed metal horen, maar er zitten ook wat andere elementen tussen die opvallen. […] Op enkele uitzonderingen na (Picture, Acid) had het songmateriaal wel te kampen met een enorm gebrek aan originaliteit als ook elementen die de nummers uit de grijze middenmoot konden halen. De oude metalheads met een hart voor BE en NL bands zullen echter niet wakker liggen van die puntjes van kritiek en moeten deze trip down memory lane gewoon in huis halen.

Lust for life:
Dankzij de combinatie van nummers uit beide landen, waaronder zowel obscure als min of meer bekende songs, ontstaat een mooie blik op deze van creativiteit bruisende hardrock- en metalwereld. Het verhaal wordt verder ingekleurd dankzij de interviews in het lijvige en weelderig geïllustreerde boek. […] Daarbij is het opvallend dat veel van de muziek nog nauwelijks gedateerd is. Of dat nu komt omdat die bands zo goed waren of omdat de metal zich sindsdien nauwelijks ontwikkeld heeft, is een vraag waar iedereen een eigen antwoord op mag bedenken.

Reporters Online:
Wie de nummers op de verzameling zo achter elkaar beluistert hoort veel meer dan rauw en ‘primitief’. Hier heerst de nauwelijks in toom gehouden geestdrift van de dan nog pure hardrock. Je kunt hóren dat ook de muzikanten fan waren. […] Dit is hoe dan ook een mooi verzorgde verzameling en (hernieuwde) kennismaking met hardrockbands uit Nederland en België. 

Nieuwe Revu:
Net als bij de punk keek de Nederlandse en Belgische jeugd vol interesse naar wat zich aan gene zijde van het Kanaal afspeelde. En zo ontstond een heuse New Wave of Low Lands Heavy Metal (NWOLLHM), een scene die tussen 1979 en 1984 bloeide. De geboorte, de ontwikkeling en het einde ervan, alsmede muzikale hoogtepunten zijn nu onder redactie van headbangers Anton Dautzenberg en Vincent Loozen voor het nageslacht bewaard dankzij de boxset Crash! Bang! Wallop! In het boek wordt de geschiedenis beschreven door hen die er bij waren, vol sappige anekdotes.

Trouw:
Wat een fraaie compilatie op RE, het sublabel waarop Excelsior Recordings heruitgaven uitbrengt. C!B!W! vangt in 21 liedjes op knappe wijze de opwinding, energie en het plezier van Nederlandse en Belgische bands die zich op het nieuwe muziekgenre heavy metal belangrijke rollen zouden spelen in de Nederlandse muziekwereld. Context, tijdsbeeld en verdieping wordt gegeven in een fraai boekwerk, waarin de hoofdrolspelers terugblikken.

Knack:
De kleine scene dreef op tomeloze energie, passie en amateurisme. Maar met kranige DIY-manieren verlegden de vele pioniers – naast de bands zelf ook radiomakers, bookers, platenbazen, festivalorganisatoren en journalisten – behoorlijk wat steentjes in de rivier. Als niet levens veranderden. Want jeugdige heavymetaljaren, ze kleven voorgoed aan je. […[ In de pretentieloze stukken passeren veel frappante beelden aan je geestesoog. De vallende spot die op een haar na Gary Moore miste tijdens de allereerste editie van Heavy Sound in 1984 in Brugge – mogelijk het slechtst georganiseerde festival ooit. […] Je leert voorts hoe Rowwen Hèze-voorman Jack Poels, die ooit in het Thin Lizzy-achtige Bad Edge speelde, een aanbod afsloeg om bij het Duitse Accept lyrics te gaan schrijven en een Flying V-gitaar om te gorden. […] Of je wordt eraan herinnerd hoe straf de prototrash van West-Vlaamse Acid wel was, de eerste metalgroep in onze reliëfarme contreien met een zangeres, zijnde Kate De Lombaert. Lees het luid. (***)

Written in music:
Een heerlijke verzameling van bekende en minder bekende acts en zelfs twee niet eerder uitgebrachte tracks van Mover (eerste band van Arjen Lucassen samen met Shmoulik Avigal die alleen een demo heeft opgenomen) en van het Belgische Victim. […] In die tijd had ik het idee dat België toch net iets meer metal was dan wij Hollanders en dat idee wordt nu ook weer bevestigd. […] Natuurlijk zijn er ook bands die ontbreken, maar Dautzenberg en Loozen geven ook aan dat dit geen allesomvattend document is. Het is hun keuze, en die keuze is echt prima qua songs en bands. […] Naast de dubbel-cd en -lp verschijnt er ook een prachtig boek van 76 pagina’s vol interviews […] en vele mooie foto’s en artwork van Maarten Donders. Kortom, een prachtig tijdsdocument dat met zorg en liefde is samengesteld en niet mag ontbreken in welke metalverzameling dan ook. (****)

Humo:
Uitgekotst door de ‘serieuze’ muziekpers, omarmd door hordes bloedfanatieke tieners: toen eind jaren 70 de nieuwste generatie heavy metal kwam overwaaien uit het Verenigd Koninkrijk, veroorzaakte dat een joekel van een generatieconflict. Twee van de tieners van toen, de Nederlandse schrijver Anton Dautzenberg en onze gewaardeerde Humo-collega, brengen op 8 april ‘Crash! Bang! Wallop!’ uit, een rijkelijk van foto’s, interviews en beduimelde concerttickets voorzien boek (plus bijbehorende dubbelelpee) over de New Wave of Lowlands Heavy Metal, het Nederlandse en Belgische antwoord op Britse ijzervreters als Iron Maiden, Saxon en Raven.

Dagblad van het Noorden / Leeuwarder Courant:

Dautzenberg en streek- en leeftijdgenoot Vincent Coozen stelden een dubbelaar samen onder de knallende titel Crash! Bang! Wallop! Met de beste Belgische en Nederlandse underground-metal uit de jaren 1979-1984, toen de genreversplintering nog niet had toegeslagen en de hairspray nog in de spuitbussen bleef. Raw and ballad free. Daaronder zijn bekende namen […] maar ook namen die voor het eerst in tijden aan de vergetelheid zijn ontrukt. […] De meest luxueuze versie bevat, naast twee plakken vinyl, een uitgebreid boekwerk waarin Dautzenberg en Loozen sleutelfiguren uit de scene interviewen. […] Crash! Bang! Wallop! is een aanstekelijke verzameling Nederlandse en Belgische underground-metal uit de oerjaren 1979-1984.


NRC:

CRASH! BANG! WALLOP! is een openbaring van verborgen vuistpompparels. De Lage Landen blijken een walhalla te zijn geweest voor headbangers, zo blijkt uit de boxset. A.H.J. Dautzenberg en Vincent Loozen stelden een ‘raw and ballad free compilation’ samen waaruit een lucht opstijgt van zweet, bier en wapperende haren. […] Uit de diepste krochten, jeugdhonken, schoenendozen en knipselmappen hebben schatgravers A.H.J. Dautzenberg en Vincent Loozen de beste bands, posters, flyers, foto’s en anekdotes weten op te diepen. […] De box bevat behalve een dubbelelpee ook een rijk geïllustreerd boek met geniaal artwork van Maarten Donders. […] Essentieel bonusaccessoire: de opnaaier (of in slecht Nederlands patch) die op geen enkel spijkerhesje of leren jekkie mag ontbreken. Kijk, dan heb je het begrepen. […] Ook al zou de het de Vlaamse en Hollandse metal-apostelen niet lukken om voorgoed boven de klei uit te stijgen, toch moet hun invloed niet worden onderschat. […] CRASH! BANG! WALLOP! is een schitterend startpunt om al die vergane glorie te (her)ontdekken. Laat die nekken maar zwiepen. (****)

Eindhovens Dagblad:
Wie van de nieuwste heavy metal was, moest in de jaren tachtig in Eindhoven zijn. De lp-boxset Crash! Bang! Wallop! eert de pioniers. […] De energie spat uit de boxset. De luxe-uitgave van Excelsior Recordings barst van de verrassingen. Daaronder een demo van Mover, de band van Arjen Lucassen, nu bekend met zijn progrock-project Ayreon.  

Helldiest.com:
Dat niet elke song vergeven is van een goede produktie of geluid mag de pret niet drukken, maar kwalitatief gaat het geheel wat op en neer doorheen deze plaat. Het geeft echter wel een goed beeld over hoe deze bands te werk gingen en konden overleven of succesvol worden in de jaren die er op volgden. Met dat gegeven in gedachte is Crash! Bang! Wallop! best wel aan te prijzen voor ons oude knarren, maar ook de jongere Metal/Rock Fans kan/zal hier muziek vinden die, zelfs nu nog, heel aantrekkelijk is. Het zou leuk zijn mocht dit nog een vervolg krijgen met groepen als Highway Chile, Pariah en andere namen.

Holland Heavy Metal:
Crash Bang Wallop is a compilation album put together by Excelsior Recordings. It gives a good overview of what heavy metal was like in the early eighties in Holland and Belgium. The double CD contains Dutch additions of PICTURE, BODINE, GILGAMESJ, AVALON, MOVER, VOPO’S, TEASER, VAULT and HAMMERHAWK. Don’t say we didn’t warn you. Complete with a nice booklet containing some info about the different bands for the CD format, while with the LP format you’ll receive a 76 page book with historic pics and a woven patch. A must have for every true metal believer. All hail the metal from the Lowlands.

OOR:
Een hele generatie metalbands uit de oertijden van het genre: 1979-1984. Bands uit Nederland en België die het slijpwiel aan het uitvinden waren en met een flink undergroundgevoel tekeer gingen. Vooral op het platteland en in andere randgebieden, ver van de hippe, wufte en verwende grote steden. Crash! Bang! Wallop! is een fraaie dubbele verzamelaar, gevuld met pareltjes en, eerlijk gezegd, ook met ongeslepen kiezelsteentjes uit dat tijdperk. […] Eigenlijk verwachtte ik er niet zo veel van, maar toch werd ik aardig weggeblazen toen ik deze ‘raw and ballad free compilation of Belgian and Dutch metal’ opzette. Dit is metal zonder commerciële bijbedoelingen, metal van voor de Grote Versplintering in allerlei subgenres, van voor de grote opnamebudgetten en luxe, professionele studio’s. Pure underground, eigenlijk. […] Hoezeer de heavy muziek zich sindsdien ook heeft ontwikkeld, zonder deze hele scene was Roadburn er waarschijnlijk niet geweest. Dat denkt ook Dautzenberg, die zich niet voor niets voor het boek liet fotograferen in een Roadburn-T-shirt.

Rock Tribune:
Met CRASH! BANG! WALLOP! ligt er vandaag een wel zeer speciale compilatie dubbel-cd/lp in de winkel. Zoals de subtitel New Wave Of Low Lands Heavy Metal 1979-1984 aangeeft, staan op het verzorgde en met veel geduld tijdsdocument enkele nummers van Belgische en Nederlandse bands. De keuze voor het prille begin, toen heavy metal bij ons in cafés, kelders en plattelandszaaltjes voor onvergetelijke avonden tekende is doelbewust gekozen. 

 

EERSTE DRUK: 2022
UITGAVE: Excelsior Recordings
Verkrijgbaar bij de platenwinkel