NRC Handelsblad:
De Quiet 500, over stille armoede, verscheen 17 oktober, Wereldarmoededag. Het is een idee van schrijver Anton Dautzenberg. Het is een goed gemaakt blad. En die titel, die is goud waard (…) Voor wie is dit blad? Niet voor cynici of Quote-liefhebbers. Het is voor iedereen die wil weten hoe het is om van een goede baan in de bijstand terecht te komen. Niet alle mensen in de Quiet 500 zijn zielig. ‘Maar helaas zijn er de nodige schrijnende gevallen. Mensen die het zonder hulp niet gaan redden.’ De opbrengst gaat naar een goed doel: stichting Broodnodig en de Voedselbank Tilburg.
Simone van Saarloos in NRC Next:
Dat de welvaartsdroom ons voortdurend probeert te verleiden, blijkt wel uit het recent verschenen tijdschrift Quiet 500. ‘Nu met de armsten uit uw regio.’ Daarin staan niet alleen de verhalen achter de rode cijfers, maar ook zijn enkele luxueuze reclames omgeshopt tot een expliciete middelvingers naar de sloebers (…) De Quiet 500 wordt aangeboden als tegenhanger van de Quote 500, de jaarlijkse rijkenlijst. Dec redactie accepteert donaties, maar wil liever met de allerrijksten in gesprek. ‘Niet polariseren, maar bruggen slaan.’
Brabants Dagblad: Nieuwsmaker van het jaar 2013! Stille armoede aan het licht brengen en extreem rijk en arm bijeen brengen. Het Tilburgse team van de Quiet 500 slaagt in beide ambities (…) Er is veel op het team van de Quiet afgekomen. De media doken er masaal op, de initiatiefnemers werden geboekt bij congressen, het blad ingezet als lesmateriaal. De boekhandels schrééuwden om levering. Er kwam een tweede druk en een derde (…) Tussen alle lof klonk een enkele dissonant. Een redacteur van de Quote sprak van ‘een vod’, burgemeester Peter Noordanus had – na aansprong – niet meer dan een ‘koud tweeregelig briefje’ over (…) Inmiddels twee miljonairs uit de Quote hapten toe.
Limburgs Dagblad: De Quiet 500 is aardig op weg de glossy over de rijkste Nederlanders naar de kroon te steken (…) Het niveau van beschaving is af te lezen aan de manier waarop alle betrokkenen omgaan met mensen die – om welke reden dan ook – met weinig tot heel weinig moeten rondkomen.
De Volkskrant: Het is een persiflage op de Quote 500 van rijkste Nederlanders. Met als doel de allerrijksten en politici in een smakelijke verpakking voor te schotelen wat armoede in Nederland is. En hen uit te dagen met oplossingen te komen. De vijfhonderd rijksten krijgen de glossy als moderne bedelbrief. Dautzenberg realiseert zich dat rijken aan de lopende band worden overstelpt met verzoeken om geld en middelen. Daarom vraagt hij iets anders: ‘Wij verzoeken hen de eigenschappen die hen rijk hebben gemaakt in te zetten bij de bestrijding van armoede. Vermogend word je immers niet zomaar; daar zijn meestal veel creativiteit, doorzettingsvermogen en moed voor nodig. Wij dagen hen uit met ideeën en initiatieven te komen.’
Trouw: Een dertigtal vrijwilligers werkte op vrijwillige basis sinds eind 2012 aan het project. Alles halen ze uit de kast om het publiek te behagen. Het blad heeft de welbekende glamouradvertenties van dure auto’s, jachten en wijn, maar de Rolex is vervangen door een snoephorloge (…) Zielig zijn de armen niet. De verhalen over het dagelijks geknok voor eten, de gelukkige momenten, het klimmen uit het dal van ziekte en de rijen voor de voedselbank, laten ook veerkracht zien.