Blog

Dautzenberg over De vijf

Klik hier om het gesprek tussen A.H.J. Dautzenberg en Frits Spits in De Taalstaat terug te luisteren. Op zaterdag 23 maart verschijnt een groot interview in de Volkskrant, door Bo van Houwelingen. Eind maart staat het gesprek met Paul van der Steen in ZOUT. Binnenkort volgt een interview met het Brabants Dagblad; dat zal op vrijdag 22 maart verschijnen in verschillende edities. De Limburger maakte een reportage van de boekpresentatie in Little Devil, de tekst is hier te vinden.

PERSBERICHT – presentatie DE VIJF / THE FIVE

PERSBERICHT

Tilburg, 29 februari 2024

Presentatie van  DE VIJF en THE FIVE

Schrijver A.H.J. Dautzenberg presenteert op zondagmiddag 10 maart in het Tilburgse rockcafé Little Devil zijn libertijnse roman DE VIJF. Aansluitend vindt een try-out plaats van THE FIVE, een muziekstuk van componist/videomaker Merijn Bisschops dat geïnspireerd is op Dautzenbergs roman. Het stuk wordt uitgevoerd door het Vlaamse gitaarkwartet Zwerm en percussioniste Karen Willems. De aanvang is 15 uur.

Dautzenberg verkent met zijn roman de vrijheid van meningsuiting in het huidige tijdsgewricht, en in het bijzonder de rol die kunst inneemt in dat discours. Vier tienermeisjes delen een duivelse drift naar seks en geweld. Ze leven zich helemaal uit in een ondergronds kunstwerk en verpulveren niet alleen de grenzen van de heersende moraal, maar ook die van de taal. Dautzenberg: ‘De roman vormt in zekere zin een pharmakon, gif en geneesmiddel tegelijk. We zijn geneigd om in kunst, en zeker in de literatuur, alleen het sublieme van de mens te tonen. Ik spiegel met mijn boek vooral het abjecte; we moeten bereid zijn de potentiële beul in onszelf te zien, het beest. The impulse of the perverse, om Edgar Allan Poe te citeren. Seks en geweld zijn oerdriften die geen motief nodig hebben om zich te manifesteren.’

Enerverende concertervaring
Bisschops vormde de complexe structuur, spanningsboog, karakters en stijlkeuzes van het boek om tot een op zichzelf staande concertervaring. Bisschops: ‘Op het eerste gehoor wordt THE FIVE een bruut muziekstuk met invloeden van drone doom, metal en indierock, maar zoals ook het boek meerdere lagen heeft om af te pellen, zit onder die ruwe buitenkant de mij kenmerkende rijke emotionele binnenwereld, instrumentale verfijning en uitdagende microtonaliteit. DE VIJF opent een onafwendbare discussie over wat er in deze tijd wel of niet gezegd, geschreven of vertoond mag worden. Ik ga vanuit mijn artistieke visie een bijdrage leveren aan dat discours.’

A.H.J. Dautzenberg (Heerlen, 1967) is een geëngageerd en spraakmakend schrijver. In zijn werk laat hij keer op keer zien dat hij haarfijn de polsslag van de tijd aanvoelt, zoals met het initiatief Quiet 500, waarmee hij de stille armoede in Nederland een gezicht gaf. Hij kreeg er de Impact Award voor. Hij schreef ruim twintig boeken – romans, verhalen, brieven, gedichten en essays. Zijn werk werd genomineerd voor diverse literaire prijzen. Samen met Rob Moonen en veertien andere kunstenaars ontwikkelt hij de eerste muzische natuursonnettencyclus van Nederland. Dautzenberg woont en werkt sinds 1987 in Tilburg.
www.ahjdautzenberg.nl

Merijn Bisschops (Tilburg, 1981) is componist, fotograaf en videomaker. Hij creëert met totaalkunstwerken ervaringen die mensen een ongebruikelijk perspectief bieden op zichzelf, hun omgeving en kunst in het bijzonder. Zijn werk wordt op toonaangevende festivals over de hele wereld uitgevoerd. Van 2006 tot 2022 was hij artistiek en zakelijk leider van De Link, een concertorganisatie voor nieuwe muziek in Tilburg. Onlangs verscheen zijn fotoboek Tilburg, Stadrandschap.
www.merijnbisschops.nl

Zwerm is een in 2007 opgericht Belgisch elektrisch gitaarkwartet. Ze verkennen meerdere genres, van renaissancemuziek tot hedendaags klassiek en rock. Daarbij werken ze samen met verschillende (inter)nationale componisten, performers, theatermakers en beeldende kunstenaars. Ze treden op in gerenommeerde zalen over de hele wereld. Voor THE FIVE werken ze samen met Karen Willems. De Vlaamse percussioniste speelde onder meer samen met Arno en Zita Swoon.
www.zwerm.be

Spiegel, reflex

A.H.J. Dautzenberg schreef het essay ‘Spiegel, reflex’ voor het fotoboek van Merijn Bisschops. ‘Tilburg Stadrandschap’. Klik hier voor meer informatie of bestellen.

Lesley en Marthijn zijn ongedeerd

Lesley belde me collect call vanuit de gevangenis. Ik parafraseer: ‘De politie heeft met grof geweld vier dagen lang invallen gedaan. Telkens werd ik geboeid en moest ik in een lastige positie zes uur op de grond liggen. Ik ben tenminste twintig keer tegen mijn hoofd geschopt en meerdere keren in mijn rug. De politie ging ook op mijn armen staan en spoog in mijn gezicht. Ondanks dat ik me niet verzette en meewerkte. Andere gevangenen werden met pepperspray besproeid en nog harder geslagen; de huid was opengebarsten en er stroomde bloed uit het hoofd. De bendeleden van Les Choneros wilden vervolgens wraak nemen en de bewakers aanvallen en ontvoeren, net zoals die van Los Lobos in een andere gevangenis hadden gedaan, maar verschillende gevangenen hebben de maffia overtuigd om dit niet te doen en op te roepen tot vrede. Inmiddels is het weer rustig. Veel gevangenen hier zijn onschuldig, terwijl moordenaars en maffialeiders worden vrijgesproken. Alles is hier corrupt, met geld kom je vrij. Wij weigeren daar aan mee te doen, het recht moet zegevieren.’

Klik hier om de (aanloop naar de) rechtsgang te volgen. En hier voor bijdragen van Marthijn.

El mundo no es libre

Marthijn stuurde me onderstaande tekst, met het verzoek die op mijn site te plaatsen. Waarvan akte.

31-12-2023

Je zou maar in een wereld leven met alleen maar aardige mensen. Kon dat maar.

Eenzaamheid. Soledad. Ik zit voor de verandering niet op de grond, maar op een stoel. Een stoel van plastic. Una silla de plastico. Muziek luisterend. Escuchando música.

Uitstel van de dood is het. Aplazamiento de la muerte, sí.

Cojo geeft me een hand. Cojo me da la mano. Een mooie zeer donkere jongen van negentien jaar. Met een lieve lach op zijn gezicht. Un hermoso muchacho, de piel muy oscura, de diecinueve años. Él es de Colombia, Cali.

Laatste dag van 2023. Último día de dos mil novecientos veintitres. Mañana Año Nuevo.

De plastic stoel wordt me ontnomen. De stoelen worden opgestapeld en weggebracht. Ik zit nu weer op de grond leunend tegen de muur.

“X” via WhatsApp: “Beter nieuwjaar toegewenst straks. Weet het duurt daar nog ff, maar ik ga slapen bijtijds.”

Zes uur tijdsverschil. Diferencia horaria de seis horas. Ik loop achter, terwijl ik voor loop.

Nu komt iemand met coke op zijn hand naar me toe, maar ik hoef geen snuif. Hij heeft een spottende bijnaam. De nicknames die velen hier hebben zijn vaak spottend. Daré algunos ejemplos: La Mula: De Ezelin. Pato Gordo: Dikke Eend, Chancho: Varken, etc. Van de meesten hoor je nooit sus nombres reales.

Lesley en ik zitten onschuldig vast in een schuldige wereld. Un mundo culpable. De dag dat we vrijkomen zijn we nog steeds niet vrij. De wereld is onvrij. El mundo no es libre.

MU

Archieven